vrijdag 11 oktober 2013

Vijgen - Saliebrood.


vijgen - saliebrood


In mijn kruidentuin staat de salie weelderig te groeien!! Waarom er niet eens een keertje een brood mee bakken! Je kunt er ook nog allerlei noten aan toevoegen, maar ik opteerde voor vijgen!! Wel nog geen verse van de vijgenboom! Maar uit een zakje en nl de zachte vijgen.

Wat hebben we hiervoor nodig.


  1. 300 gr volkoren meel
  2. 3 el verse gehakte salie
  3. 50 gr vijgen in stukjes
  4. 150 gr lauw water
  5. 14 gr verse gist
  6. 1 tl honing
  7. 5 gr zout
deeg maken in de broodmachine en eerst rijs


Zoals altijd maak in mijn deeg in mijn broodmachine, waarna ik ook de voorrijs al klaar heb. Dat is zeker al handig.

Doe al de ingrediënten in het bakblik, behalve het zout. Laat de machine zijn werk doen, en als je een mooie deegbol hebt voeg je het zout toe. Daarna verder laten kneden en rijzen, duurt ongeveer 1u 30 min.

in bakblik nog 30 min laten rusten


Neem het deeg uit het bakblik van de broodmachine, kneed het nog ff en leg het dan in een beboterd en met bloem bestoven bakblik. Laat het deeg 30 minuten afgedekt rusten tot het stevig aanvoelt.
Bak het brood in 30 minuten in een voorverwarmde oven op 200°C af.
Laat afkoelen op een rooster. Smakelijk.



Wil je nog meer brood bakken !!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten