dinsdag 8 oktober 2013

Een volkoren-triotje.



Af en toe waag ik mij eens aan brood en gebak bakken. En al zeg ik het zelf, meestal lukt het wel en ben ik tevreden van mijn resultaat.

Vandaag maakte ik een triotje van volkorenbrood! Eentje met lijnzaad, eentje met pompoenpitten en eentje met een mengeling van beiden.

Wat hebben we nodig.


  • 400 gr volkorenbloem
  • 150gr gewone witte bloem
  • 1 kl gedroogde gist
  • 330 ml lauw water
  • 10 gr zout
  • een handvol pompoenpitten en lijnzaad.

In een grote kom lossen we de gist op in 2 el lauw water en mengen dit goed.Daarbij voegen wij de helft van de volkorenbloem bij en 180 ml van het lauwe water. Dit mengen we.
Dit dekken we af en laten een uurtje of 4 rusten.

Daarna roeren we er de rest van de volkorenbloem, de witte bloem en het zout eronder.
Goed kneden (heb het gedaan in de kewood) en voegen we er geleidelijk het water en het zout eraan toe. Dit mengsel leggen we daarna in een met bloem bestoven kom en dekken het af met een natte doek en laten het ongeveer een uurtje rijzen.

Ondertussen bekleden we het bakblik met bakpapier (heb wel het blik ingeboterd zo blijft het papier goed zitten).
Na de rijs verdelen we het deeg in 3 gelijke bolletjes. Rol eentje in de pijnboompitten, de andere in het lijnzaad en het derde heb ik in een mengeling gerold. Dek terug af en laat nog een uurtje rijzen.

Zet daarna in een voorverwarmde oven van 230°C, met onder de rooster, een kommetje water.
Bak gedurende 45 minuten af.

Tijdens de bak amuseren we ons met de hond!!!



Zo gaat de tijd wat vlugger voorbij en hebben we dit mooi resultaat!!
Smakelijk.



Dit is een receptje uit Libelle-Lekker met persoonlijke aanpassingen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten