donderdag 4 juli 2013

Madeliefjessoep.



vers geplukte madeliefjes


Vandaag heb ik letterlijk en figuurlijk alle hoeken van de tuin gezien! Je zou denken Mireille heeft het gras gemaaid! Minder is waar, want dat doet Ventje altijd!!
Ik heb madeliefjes geplukt om er lekkere soep van te maken!! En dat ze lekker is kan ik jullie al verzekeren! Heb ze reeds geproefd en ze is goed gekeurd.

En nu ik juist mijn postje hier aan het zetten ben is Ventje het gras aan het rijden!! Dus op naar verse madeliefjes.

gewassen en gedroogde madeliefjes cutteren


Voor een litertje soep hebben we ongeveer twee handvol madeliefjes nodig!! Pluk juist alleen het bloemetje, dus geen stengeltjes!! Werk gespaard hoor!!

Vlug ff wassen en laten drogen op een handdoek.
Daarna cutteren we ze ff in de blender, enkel een paar secondjes. Hou er ook enkele apart ter garnering.
Ondertussen laten we wat boter smelten en doen daarin de madeliefjes, en laten dit ff op een zacht vuurtje stoven.




Daar doen we wat bloem bij (hoeveelheid volgens eigen wens of je dunne of dikke soep wenst), zodat we een soort roux bekomen, en daarna lengen we de roux aan met 1 liter groentebouillon.

bloem en groentebouillon toevoegen

Laten doorkoken, afkruiden, en garneren met enkele madeliefjes en je hebt een lekkere, en goedkope soep klaar gemaakt!!



Moeten jullie zeker eens maken, just delicious!!!
Een soepeke zomer of winter is altijd lekker!! Nog meer soepen maken!!!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten